FLUO, veiliger dan veilig

De derde nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het BIVV kan voor 2014 uitpakken met een spectaculaire daling van het onveiligheidsgevoel met 0,1 punt tegenover vorig jaar. Het BIVV zelf spreekt terecht over een stabiel cijfer, maar voor verschillende kranten is er reden genoeg om er een spectaculaire titel aan te verbinden. Dat zoiets binnen de foutenmarge valt, hoeft enkel in de kantlijn vermeld te worden.

Maar laten we daar niet over vallen, want anders had ik ook geen blogartikel gehad. Want hoewel De Standaard er op de website met geen woord over repte, stond er een opmerkelijk resultaat in de tabel van wat er volgens de respondenten moet veranderen opdat het verkeer veiliger zou worden. De verplichting van het fluohesje bevindt zich namelijk in de top drie! Volgens het BIVV zelf is dit echter vooral te wijten aan de 65-plussers:

“Zo zijn de 65-plussers veel overtuigder voorstander van de verplichte fluohesjes in het verkeer. Bij jongeren past dit attribuut blijkbaar veel minder bij hun modeconcept.”

 Nu heb ik persoonlijk niets tegen 65-plussers. Ik stam er van twee af. Zij zullen dan bij die 10% behoren die dat niet zo’n schitterend idee vinden. En ondanks het onmodieuze karakter van zo’n hesje, blijken nog steeds 80% van de 35 tot 64-jarigen en 70% van de min 35-jarigen het fluohesje genegen. Zijn die cijfers nu opvallend omdat ze de modebewustheid van de (jongere) Belg tegenspreken? Misschien. Maar dat is voer voor een ander soort blog.

Ik vind ze opvallend omdat ik me afvraag wat een fluohesje gaat helpen tegen de, alweer volgens dezelfde enquête, meest vermelde onveiligheidsoorzaken. Daar zijnde:

  1. Overdreven snelheid – een fluohesje doet dus auto’s afremmen
  2. Problemen met de infrastructuur – een fluohesje vult putjes en zorgt ervoor dat je conflictvrij kan oversteken
  3. Agressieve of slordige rijstijl – een fluohesje heeft een kalmerende uitwerking op automobilisten
  4. Rijden onder invloed – het fluohesje als nieuw wonderlijk anti-katermiddel
  5. Afleiding – een fluohesje zet tijdelijk alle overbodige elektronica in een auto af

Tot nu toe had ik dus een totaal verkeerd beeld van zo’n fluohesje (buiten dan die onmodieusheid, dat klopt blijkbaar wel). Maar ik zal wel een nieuwe moeten vragen aan het BIVV. Het mijne werkt niet.

Bronnen:

http://enquetebivv.be/nl/resultaten-2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150105_01457791

Plaats een reactie